انتخاب برگه

مطب دندانپزشکی مجهز چه خصوصیاتی باید داشته باشد ؟

دندانپزشکان موفق بهترین درمان‌ها را با بهره‌گیری از تجهیزات مناسب انجام می‌دهند . قبل از آن که درمان را شروع کنید ، به مطب دندانپزشکی منتخب خود بروید و از مجهز بودن مطب و به روز بودن دندانپزشک متخصص مطمئن شوید .

یک مطب دندانپزشکی مجهز چه شرایطی را باید دارا باشد ؟

1-اتاق انتظار بیماران

از آنجا که بیماران در یک رده سنی قرار نمی گیرند ، لذا قرار گرفتن رده‎های سنی در کنار هم مشکل زا‎ می‏باشد . سالمندان نمی‎توانند سر و صداهای خردسالان را تحمل کنند . از این ایجاد دو اتاق انتظار مجزا ضروری به نظر‎ می‏رسد . در اتاق انتظار کودکان قرار دادن عروسک ، اسباب بازی نیز‎ می‏تواند آنها را سرگرم کند تا از سر و صدا کردن بپرهیزند .

2– سرویس بهداشتی

یکی از اصلی‎ترین بخش‎های هر مطبی و از جمله مطب دندانپزشکی ، قسمت سرویس بهداشتی‎ می‏باشد که تمامی امکانات رفاهی از قبیل دستمال توالت ، مایع دستشویی ، آینه و … باید در آن قرار داده شود . توصیه‎ می‏شود تا سرويس بهداشتي جداگانه‌اي براي کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شود .

3– بخش پذیرش

مکانی که بیماران پذیرش‎ می‏شوند ، باید مجزا از سایر قسمت‎های مطب باشد . قسمت پذيرش بايد به گونه ای باشد که در يک سمت مراجعان و در سمت ديگر کارکنان مطب قراربگيرند و در عين حال مراجعه‌کنندگان بتوانند در حالت ايستاده ، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم‌توان جسمي) با کارکنان مطب صحبت کرده و فرم‌هاي لازم را پر کنند . همچنین براي منشي مطب که مسئوليت پذيرش بيماران و بايگاني پرونده‌ها را بر عهده دارد نيز بايد فضاي مکان جداگانه ای در نظر گرفته شود .

4– فضای درمانی

فضای درمانی شامل اتاق دندانپزشک، اتاق استريليزاسيون و لابراتوار‎ می‏باشد . در برخي از مطب‌هاي مدرن براي اينکه بيماران از شرايط استريليزه مطمئن شوند ، يک اتاق استرليزه شيشه‌اي وسط کلينيک قرار‎ می‏دهند که تجهیزات دندانپزشکی در آن قرار‎ می ‏گیرد . این امر موجب جلب اعتماد و اطمینان بیماران نسبت به نظم و رعایت بهداشت در مطب‎ می‏باشد .

5– تجهیزات مطب دندانپزشکی مجهز و خوب

مطب دندانپزشکی باید از تمامی تجهیزات و امکانات روز دنیا برخودار باشد. این امکانات عبارتند از :

  1. یونیت و صندلی : این صندلی‌ دندانپزشکی به چند سو می‌چرخد که برای انجام عمل‌های مختلف ایده‌آل است. پیکربندی مدولار این صندلی به دندانپزشک
  2. اجازه می‌دهد یونیت دندانپزشکی را بر اساس شرایط و محیط خاص کار تنظیم کنند.
  3. کمپرسورهوا : کمپرسور‌های هوا انواع مختلفی دارند. دندانپزشک برای خرید این دستگاه باید مدلی را انتخاب کند که مناسب نوع جراحی‌هایی که انجام می‌دهد باشد.
  4. آمالگاماتور
  5. كاویترون (دستگاه جرم گیری دندان)
  6. لایت كیور (نور سرد)
  7. هندپیس دندانی NSK : بدنه‌ی سدیم پتاسیم این هندپیس سبک، بادوام و بسیار راحت است. نور اپتیک از طریق یک میله‌ی شیشه‌‌ای سلولی تامین می‌شود که با سترون‌های مکرر کیفیت
  8. خود را از دست نمی‌دهد. سیستم هد تمیز NSK مشخصه‌ای منحصر به فرد بوده که قسمت داخلی آن در برابری کثیفی‌های حاصل از ارگانیسم‌های هوازی مقاوم است.
  9. آنگل و ایر اسكلر
  10. استریلیزاتور
  11. رادیولوژی (تك دندان) دستگاه رادیولوژی و ژنراتور : این دستگاه نیز برای عکسبرداری دیجیتال از دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  12. ساكشن‎ : یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی دستگاه ساکشن است که دنپزشک بر اساس نیازهای خاص خود باید نوع مناسب آن را انتخاب کند .

هم‌چنین مراقبت و نگهداری از آن هم باید با دقت و با توجه به دستورالعمل سازنده‌ی آن صورت بگیرد .

  • اتوکلاو وکیوم : در سایه‌ی دانش امروزی استریلیزه کننده‌های بخار بدون مرحله‌ی وکیوم که در آن هوا به وسیله‌ی جایگزینی بخار از مخزن‌ها جدا می‌شود ،
  • برای استریلیزه کردن وسایلی مثل تجهیزات پیچیده، وسایل لومن مثل سرهای ساکشن، هندپیس و مانند آن‌ها و همین طور وسایل نگهداری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد . بنابراین استفاده از اتوکلاو وکیوم به شدت توصیه می‌شود و …

.بهترین جراح دندانپزشک دکتر آمنه تقدیسی

 


دکتر آمنه تقدیسی – Dr Amene Taghdisi

  • دکترای جراح دندانپزشک از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دکترای تخصصی دندانپزشکی کودکان از دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • عضو انجمن دندانپزشکی کودکان ایران
  • دارای بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان و نوجوان
  • عضو انجمن لیزر
  • نظام پزشکی: ۷۹۶۸۵
  • سابقه درخشان در درمان کودکان
  • با کادری مجرب و مهربان و دوستدار کار برای کودکان

Assistant Professor of Pediatric Dentistry

Department of Orthodontics, School of Dentistry

Kashan University of Medical Sciences


شیفت کاری  : عصر از ساعت : 17:00 تا ساعت : 21:00

 

سوالی دارید؟ چت از طریق واتس اپ